Αλλοίωση, "εν ανομίαις συνελήφθην"

"Ευμορφία", για όλους

Επαναγωγή, "εις το καθ΄ομοίωσιν επανάγαγε ..."

Κυριακή, 12 Ιουνίου 2011

Η δοκιμασία της λογικής


Πολλά θα είχε κανείς να γράψει σχετικά με αυτά που μας είπε ο Εβραίος ραββίνος Μορντεχάϊ Φριζή. Σχολίασα μερικά (βλέπε "Η φαλκίδευση της αγάπης") κάτι το οποίο είχε σχέση με το συναίσθημα. Τώρα λοιπόν ας δούμε και τη λογική, την οποία μας κομίζει ο κύριος Φριζή, κρίνοντας απαραίτητο να προσθέσουμε και τούτο : Δεν γνωρίζω αν το υπόλοιπο θρησκευτικό σώμα των ραββίνων του "ορθόδοξου και αυθεντικού" εβραϊσμού συμφωνεί με όσα μας είπε.

Ακούσαμε τον κ. Μορντεχάϊ να μας λέει ότι ο Θεός έπλασε τον Αδάμ και την Χαβά ή Εύα και τους τοποθέτησε στον Παράδεισο, σύμφωνα πάντα με την Βιβλική διήγηση. Εκεί όμως τους έβαλε εξαρχής σε μια δοκιμασία : Τους είπε ότι μπορούν να φάγουν από ό,τι υπήρχε εκεί, από όλους τους καρπούς των δέντρων, εκτός από τον καρπό του δέντρου της γνώσης του καλού και του κακού. Αυτό είχε τον απαγορευμένο καρπό.

Αυτά είναι σύντομα όσα μας ανέφερε και δεν νομίζω ότι παραποιώ τα υπ΄ αυτού λεχθέντα.

Εμείς λοιπόν που βάζουμε σε πρώτη μοίρα το συναίσθημα και έπειτα τη λογική θα είχαμε να παρατηρήσουμε τα εξής.

Ο Θεός έπλασε τον Αδάμ και τη Χαβά ή Εύα "κατ΄ εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν", σύμφωνα πάντα με τη Βιβλική διήγηση και επ΄ αυτού ελπίζω να μη διαφωνεί ο ραββίνος κύριος Μορντεχάϊ Φριζή. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα : Αφού οι πλασθέντες "κατ΄ εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν" Θεού βρέθηκαν αντιμέτωποι προ μιάς δοκιμασίας, τούτο σημαίνει ότι κι αυτός ακόμη ο ίδιος ο Θεός υφίσταται την ίδια δοκιμασία. Δηλαδή, ερωτούμε, ακόμη κι αυτός ο ίδιος ο Θεός δοκιμάζει εαυτόν; Στέκει αυτό λογικά στον "ορθόδοξο και αυθεντικό" εβραϊσμό ή μήπως κάτι δεν πάει καλά;

Οπωσδήποτε κάτι δεν πάει καλά. Διότι ο Θεός, ως είναι παντογνώστης και προορών, δεν μπορεί να θέτει σε δοκιμασία τον ίδιο του τον εαυτό, αφού, ας το θυμήσουμε πάλι, οι πρωτόπλαστοι φτιάχτηκαν "κατ΄ εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν".

Ο άγιος Θεός δεν έθεσε υπό δοκιμήν και δοκιμασία τον Αδάμ και την Εύα ή Χαβά. Συμβουλή τους έδωσε και σε καμμιά δοκιμασία δεν τους υπέβαλλε. Άλλο συμβουλή και έτερο δοκιμασία. Οι πρωτόπλαστοι όμως αντί να ακούσουν τη συμβουλή του αγίου Θεού, προτίμησαν (σημ. Η Εύα ή Χαβά και μετά ο Αδάμ) να ακούσουν τη συμβουλή του φιδιού. Οπότε και άρχισε η δοκιμασία ή καλύτερα, οι δοκιμασίες τους. Ειδικότερα, οι δοκιμασίες της λογικής τους, του νου τους, καθώς μας αναφέρει και ο Απ. Παύλος : "Καί καθώς ουκ εδοκίμασαν τόν Θεόν έχειν εν επιγνώσει, παρέδωκεν αυτούς ο Θεός εις αδόκιμον νουν, ποιείν τα μη καθήκοντα". Δεν δοκιμάζει ο άγιος Θεός τον άνθρωπο, ο άνθρωπος αποφασίζει να υποστεί δοκιμασίες όταν αθετεί αυτά που τον συμβουλεύει. Και ακόμη, όταν νομίζει ότι με τη λογική του μπορεί να καθορίσει τη στερημένη ελέους, δηλαδή συναισθήματος, "θεϊκή ηθική". Δοκιμασία ήταν η θυσία του Αβραάμ, αλλά αυτό δεν έχει ουδεμία σχέση με τους πρωτοπλάστους, συνέβη δε άλλωστε μετά την πτώση.

Επ΄ αυτών τι απαντά ο "ορθόδοξος" εβραϊσμός;


Υστερόγραφο

Ειλικρινά, είμαι περίεργος να μάθω από πότε ο εβραϊσμός δέχθηκε τον όρο "ορθόδοξος". Τον είχε αποδεχθεί ο σοφός Rabbi Moses ben Maimon στον οποίο συχνά αναφέρεται ο κύριος Φριζή;

Δεν υπάρχουν σχόλια: